Wednesday, March 10, 2010

Kalau orang baik... balasan dia akan baik juga....

Abang Ipar adalah seorang Imam masjid...

Penah terjadi kereta dia kena pecah... pencuri ambil notebook, handset dan duit Rm 600...
Orang kata dalam kawasan masjid mesti ada orang yang baik2 jer... tapi tempat yang kena curi tue dalam kawasan masjid...
Agak nya yang pencuri tue mesti bertaubat nak jadi baik.... tapi xmenjadi....

Nak salahkan sape... Abang Ipar boleh buat laporan polis jer...

Kemudian musibah yang sama terjadi lagi...
Kali nie Motosikal lak kena curi.... dalam masjid yang sama gak...
Gamaknya... pencuri nie dok 'aim' abang ipar jer kot....

Penduduk taman tue pun benggang.... mereka kata, mereka tahu sape pencuri tue...
Si Penagih Dadah simpulan2....

Yang mereka nak cari Si penagih Dadah tue.... tapi abang ipar yang takut...
Dia takut Penagih tue kena pukul teruk....
Yea la, sebelum sampai ke pihak polis... harus lah diberi tunjuk ajar dulu kan....
(tapi sebenarnya kadang2 aku xsetuju perbuatan ini... kesian...)

Bila dah dapat penagih tue... abang ipar lak pegi selamatkan dia... dia sendiri yang bawa pegi polis...
"Biar jer polis yang handle..."

Berikutan motosikal abang ipar hilang... abang ipar still pegi ke masjid naik motor.... motor anak dia... kali nie siap kunci awal2....

Abang ipar xnak kecoh2...

Tup2... tak lama kemudian... dibawa baliknya motorsikal baru.... Skuter novo...
(dalam hati aku kata, banyak duit abang ipar aku nie yea...)

"Amboi... cepatnya dapat pengganti yer..."
Abang ipar hanya senyum jer...

Aku tanya hubby... hubby kata ada orang bermurah hati belikan motosikal kat abang ipar....

Aku pun nak.....

Abang ipar jarang marah2... cool jer memanjang.... anak2 pun hormat dia...
Apa ilmu dia pakai...

Dia tak pakai ilmu2... hanya sememangnya dia orang yang baik....

15 comments:

honeylanz said...

orang baik mmg cool aja manjang..

CT NORAMIZA said...

bila umur makin bertambah, insya-allah kita akan bertambah cool :)

maslinamansor said...

has: mas nak cool cam tue... lambat la... :)

maslinamansor said...

kmiza: betul2...

mrs.ecam said...

so moral of the story....buat baiklah slalu...buat jht jgn skali or 2 or 3 or 18rats kali...ngeh3

Sharinginfoz said...

memang betul so sama2 le jadi org baik ya

maslinamansor said...

mrs.ecam: betul... pikir lah banyak kali kalau nak buat jahat... Allah swt akan balas on the spot...

maslinamansor said...

sharinginfoz: sedaya upaya nak jadi baik... :)

piewahid said...

ramai org yg sayang adalah salah 1 bukti kelebihan mereka yg bersih hatinya..

zulkbo said...

salam..
cerita yang menarik..pada saya lagi kuat iman seseorang lagi byk dugaan dari Allah ke atasnya...untuk menguji rasa syukur setap kurniaanNYA...

zulkbo said...

salam..
cerita yang menarik..pada saya lagi kuat iman seseorang lagi byk dugaan dari Allah ke atasnya...untuk menguji rasa syukur setap kurniaanNYA...

maslinamansor said...

piewahid: rasa2... ramai tak sayang saya... :)

maslinamansor said...

zulkbo: waakumsalam....
Alhamdulillah...
Kita sebenarnya kena redha segala yang pekara yang diuji oleh Allah swt...

qaseh masyitah said...

Maslina,kat kampung hubby ,boleh dikatakan motor jamaah masjid banyak kali dah dicuri pada waktu subuh....kisah abang ipar Maslina ini membuatkan saya sendiri terfikir kejadian2 yg sering berlaku di persitaran saya.tq atas perkongsian ini

maslinamansor said...

qaseh masyitah: sama2... masjid sekarang nie dah jadi targer utama nak curi benda...