Monday, March 8, 2010

Anak seorang cikgu....

Yea... mak seorang cikgu...

Mula2 mengajar Sekolah Menengah... pastu bila nak dekat pencen, tukar p sekolah rendah...

Mak mengajar Geografi dan bahasa Melayu.... Walaupun begitu anak dia yang sorang nie xla pandai pun geografi... sedang2 jer...

Masa aku naik sekolah menengah, mak mati2 tak bagi aku sekolah sekali... mak kata payah ajar anak sendiri... takut2 ngada yang lebih.... N takut cikgu lain segan nak marah2 aku kalau buat salah.... yea la, anak member.....

Kalau sewaktu peperiksaan kat sekolah mak tapi aku yang sibuk lebih.... kenapa agak nya...?

Mau tak sibuk... aku yang tolong mak p fotostat soalan.... susun soalan.... stapler....
Korang ingat satu kelas jer.... mak ajar tingkatan 1 dan 2.... darab la dengan 6 kelas
2 x 6= 12 12 x 40 org = 480 orang...

Mau tak kejang tangan aku.... Aku sorang lak tu.... adik beradik lain... hmmmm... nama pun lelaki... Main la...

Dan yang tukang kira markah... sapa lagi kalau bukan aku....
Tapi mak conduct la... takut aku silap kira....

Bila dah mak aku tukar p sekolah rendah... mak tak kacau2 sangat aku... yea la kan, study kat Kuantan, jauh....

Bila aku balik, mak mesti ajak aku p kedai buku.... nak beli buku kanak2 buat rujukan....
Kalau tak cukup 3 jam, jangan harap lah nak keluar dari kedai buku....
Naik cemuih aku....

Tapi itu la tugas seorang cikgu... nak memberi didikan yang sempurna untuk anak murid nya....
Walaupun keja sekerat hari jer.... tapi keja kena bawa balik rumah....

Nak right jawapan la...
Nak buat soalan la....
Nak buat laporan harian la...
Nak pikir macam mana nak buat murid2 paham...

Ingat senang....!!!!
Aku yang duduk serumah ngan seorang cikgu nie pun nampak payah.... (mak la tue)

p/s: aku masih ingat kat seorang budak lelaki kelas mak yang hensem2 gitu....
budak perempuan, aku bo layan.... jeles kalau tengok yang cantik2 nie....

11 comments:

mrs.ecam said...

hee btol la org tngk kje chekgu nih senang sbb koje 1/2day tp koje yg chekgu kne bwk blk 2 x nmpk plak kn....tabik toyyoing kt sume chekgu2 neh sbb krn dieorg la kt jd manusia berguna.....heeeee tetibe cam jd patriotik plak..hekhek

Sharinginfoz said...

memang tanggungjawap cikgu ni tak mudah kan..... tapi happy bila anak2 berjaya..

Dah Beli Clinique

Kad Debit Rejected????

maslinamansor said...

mrs.ecam & sharinginfoz: tanpa mereka sapa lah kita kan...:)

zulkbo said...

salam maslina..
untung jadi anak cikgu ni
mesti pandai anak-anak yek?
saya ni anak peneroka jer..
agak susah mak ayah membesarkan
kami masa zaman meleset dulu..adik beradik kami pulak ramai..8 beradik..tapi bersyukur juga semua sekarang dah jadi "orang"...

maslinamansor said...

Waakuslm...
Alhamdulillah... tapi semua tue xbergantung pada pekerja parent.
Anak sesiapa pun, kalau dididik dari kecil akan jadi manusia yang berguna... :)

Pandai.... mas xpandai pun. biasa2 jer.. :)

piewahid said...

comei... je bunyik criter ni. i like!

maslinamansor said...

piewahid....
i like it tooo... :)

qaseh masyitah said...

salam maslina
entry ni mengingatkan pada ibu saya pula..hu hu apa pun bila mak cikgu,anak pun kena tolong maknya buat kerja2 perkeranian seorang cikgu,kan...sampaikan bila saya nak pilih jadi doktor,mak tetap suruh saya jadi cikgu..uwaa..sedihnya..tapi semua itu pasti ada hikmahnya kan..

maslinamansor said...

qaseh masyitah: best gak bila tolong tanda kertas jawapn... bleh tau markah... :)
Mungkin ada sebab mak qaseh suruh jadi cikgu... :)

ekin hamid said...

akupun penah tolong mak ang wat soklan..kan?kan?kan?hehe...

maslinamansor said...

yup... betul...
tolong taip... :)