Monday, August 2, 2010

Akak tak percaya saya ker....?

Jumaat lepas, Mam drop aku kat Hentian Duta sebab aku balik Penang petang tue.
Sepatutnya 5.30 tapi bas tak samapi-sampai lagi, xpe la... aku dah biasa bab-bab menunggu nie...
Kemudian datang sorang budak dalam lingkungan belasan tahun (lelaki), berdiri sebelah aku. Aku buat tak tahu jer la kat dia sebab aku dok baca komik masa tue. Tetiba dia tanya aku jam pukul berapa. Aku kata 5.40 ptg. Terus aku baca balik komik aku...

Budak tue still lagi berdiri sebalah aku... Lain macam jer budak nie aku tengok...

Memang lain macam pun..!!!!
Dia minta aku duit sebab nak balik Teluk Intan tak cukup tambang, jadi dia minta aku top upkan duit untuk dia...



Aku: Nak balik Teluk Intan rumah sapa?

Budak: Rumah mak...

Aku: Kat sini rumah sapa?
Aku ingat dia nie lari rumah...

Budak: Rumah nenek...

Aku: Kalau macam tue, jom akak teman pergi beli tiket...

Budak: Akak tak percaya ker?

Aku: Tak pe la, akak teman...

Budak: Kenapa akak tak percaya... Saya tak tipu ... Saya nak balik rumah mak saya. Saya rindu kat mak... Sumpah! Saya tak tipu. Kalau saya tipu, saya kena langgar lori...

Main sumpah-sumpah lak...
Terpaksalah aku  keluarkan RM 10, sebab dia kata harga tiket RM14.20. Aku tengok kat tangan dia ada RM 5.

Budak: Akak... boleh tambah lagi RM4.20 tak?

Eh..eh... budak nie...

Aku: Tue ada RM 5 kat tangan...

Budak: Saya takut tak cukup....

Aku malas nak layan, aku kasi jer RM 4.20. Mujur ada... Kalau ada Not RM 50 jer kat aku... Mampus...

Budak tue kemudiannya lari pergi beli... katanya la. Aku nak ekori dia pun tak sempat sebab dia lari...
Tak apa la, aku halalkan jer la.

Tak sampai 5 minit pun, budak tue datang balik tunjuk tiketnya. Aku belek-belek... Sah rasanya kena tipu...
Aku tengok masa tiket budak tue beli pukul 5.15 ptg...

Aku: Adik dah beli tiket nie awal lagi kan. Baik cakap betul-betul. Akak tak marah pun, cuma harap adik jangan tipu akak...

Budak: Akak boleh cakap perlahan-lahan sikit tak...? Kenapa akak tak percaya saya? Kalau macam tue akak ambil la balik tiket nie. Saya tak balik pun tak pe... Saya lebih rela sebab akak tak percayakan saya...
Tiket tue di telaknya di cermin. Kononnya dia merajuk...

Aku: Ambil la, akak belanja. Tapi jangan dok buat lagi.

Budak: Tak mahu... akak ambil balik...

Aku kata ambil, dia kata taknak... dok ulang ayat-ayat tue jer... Last sekali, dua-dua kami dok diam...

Budak: Bas akak sepatutnya pukul berapa?
Masa tue dah pukul 6.10 ptg

Aku: 5.30 ptg
Elok jer budak tue tanya, bas pun sampai...



Budak tue siap hantarkan aku sampai kat pintu bas.
Siap bye-bye kat aku dan ucapkan selamat jalan dan hati-hati...

Aku tak tahu la makna disebalik bye-bye dan kata-kata budak tue tapi aku anggap, xpe la... aku halalkan...

Dalam bas bila aku cerita kat hubby... Dia marah aku sebab bagi duit kat budak tue (sampai nama pun tak tau). Dia kata aku dah kena tipu...

Dalam hati aku, kena redha jer la. Mungkin betul, mungkin tak...
Anggap jerla amal jariah....


p/s: Banyak aku skip dialog... Panjang juga aku soal siasat dia tapi jawapannya semua sama..... "Akak tak percaya saya ker....?"

Cisssss.....

18 comments:

mamasue said...

eee..menakotnya je cerita hang ni mas...mcm tak betul je budak tu...huhuhu...takot lah!

Kancilbiru said...

uiii scary...tapi sebenarnya hang pecaya kat dia tu pasal ang bagi duit..dia nak tipu tu tak tau la kat dia...

maslinamansor said...

sue,
itu tak tahu la...

nizaa,
aku tengok kesian kat budak tue...

Hezesuze said...

ishh takotnye...tapi uols mmg baik hati...kalo weols xkan bagi punya....huhu

pizet said...

anggap ja sedekah...x kaya pun dia kalau dok menipu ni

eima said...

klu aku .. aku wat tatau je .. wat pekak ...
pastu aku lari kat sebelah makcik² mana²....
ke nyonya tua² ke ... lepak sebelah budak student pompuan ...student IPT la ..

gile takut aku ...
tu la sebab aku tak nak naik pengangkutan awam .. biar la jem ke minyak naik ke ...
aku menyalak minyak naik .. aku rela ..

Nini D.. said...

budak tu mmg memalukan nama Teluk Intan....malu teman jadi org sekampung dgn die!..kikiki

Sharinginfoz said...

saya susah nak prcaya org macam tu..... bukannya apa takut dah jadi cara baru sindiket perdayakan org, apa-apa pun semoga sangkaan saya tak betul..

piewahid said...

bende dah terjadi, redhakanlah. insyaAllah dpt pahala sedeqah..

lain kali hati2 lah mas.

err... mas tolong bank in rm100 ya, saya kat kl ni. saya nak balik temerloh, duit dah habis. ayah dah tak ada. sob, sobb... uwaaa!

nanti sy kasi no akauan ya. dah 2 hari tido kat stesen bas jalan pekeliling! tadi cuma makan nasi briyani sama teh o ais je...

honeylanz said...

mas..berani nye bercakap dgn stranger. kalu Has geleng2 pastu pg duk dlm kelompok org ramai. takut la...

zulkbo said...

salam..
soheh kena kapor dek orang kolumpo
berhati2 lah lain kali erk?

suri said...

sukar nak pcya huhu..
apapun klu kita dah bagi tu halalkan jelah, klu tak nnti jumpa blik muka yg sama kat akhirat klak sb kita bg scra tak ikhls.

apun terpulanglah pd dia kak smda nak bt apa tu atra dia dgn Tuhan huhu..

suri slu takut klu turn pudu huhu..

ekin said...

uikkss..beraninya hang layan budak cmtuh..kalu aku xberani la zaman skrg nak pecaya..tp, aku nasihatkan jgn buat selalu la..sometimes,ada kes bila kita kuarkan jer wallet, takut jadi kes pukau atau terus jer rampas wallet..tambah2 bila tgk kita sorg2..be careful yerk..

maslinamansor said...

hazesuze,
awak pun baik hati juga tapi saya nie baik hati kadang2 tak tengok tempat.... huhuhu

pizet,
yup, aku anggap jer sedekah

eima,
aku tak leh buat tak tau... sebab budak tue dok buat tau jer kat aku... :)

niniD,
hehehe, tak leh nak kata apa... :)

sharinginfoz,
mungkin sebab mas senang diperdaya... :)

piewahid,
wahhh, melampau la tue... 100 tue, banyak tau... :)

has,
mungkin sebab dia budak kot.... :)

waakumsalam zul,
rasanya, dah terconteng kapor kat muka nie... :)

suri,
akak pun ikhlas jer bagi, sebab tue kata halal kan duit akak kasi tue. Cuma akak story, kot2 ada lagi orang cam nie...

ekin,
pasal aku nasihat tue la budak tue cam merajuk... siap kata aku tak caya kat dia... :)

azzey said...

maslinamansor: rasanyer budak tu ade skru yg longgar kot....ha3...tu yg something je tu.....

p/s: tp yg x sedapnyer....dia mentioned Teluk Intan....tpt tumpah darahku! waaaaaaaaaaa!!!!!!

maslinamansor said...

azzey,
rupanya ramai orang teluk intan kan... hehehe

azzey said...

maslinamansor:he3....awak org mana?

maslinamansor said...

azzey,
bukit mertajam...