Monday, April 5, 2010

Wanita2 diluar sana dah buat ke PAP Smear...?

Seperti yang sedia maklum atau tak... aku melahirkan Danish secara C-Sect....

Jadi untuk memastikan luka dalam (jahitan) aku betul2 elok, aku try search pasal2 perancangan keluarga....
Aku anggarkan dalam dua dua tahun baru Danish nak boleh adik lagi....

Dalam aku try tanya2 member, member aku tanya aku balik....

"Ko dah buat ker Ujian PAP Smear...?"

Aku kata la belum.... masih lagi mencari....

"KO tahu tak PAP Smear tue apa...?"
"Ala.... perancang keluarga tue kan...." confident jer aku jawab.....
"Banyak la ko.... PAP Smear tue untuk tengok sebarang perubahan dalam serviks ko..."
Senyap la kejap.... aku kecetekan bab2 nie.....

Aku pun apa lagi dok mengelebek la pasal PAP Smear kat internet...

Berapa kerap seseorang wanita itu kena buat pemeriksaan PAP Smear tue.....?



Korang aktif ke tak...?
Pilih la yang mana satu....

Nak cek senang jer....
Pegi Klinik.... kalau boleh minta la doktor wanita.....
Bayar dalam RM 20 rasanya...

Mencegah Kanser Serviks (Barah Pangkal Rahim)
Sentiasa berjaga-jaga dan melindungi diri korang sepenuhnya, pasti merupakan salah satu cara terbaik. Berikut merupakan cadangan yang boleh korang buat untuk mengelakkan kanser yang menakutkan tu.

  • Pakai perlindungan ketika melakukan seks.
  • Elakkan melakukan seks ketika masih muda.
  • Berhenti merokok.
  • Makan banyak buah-buahan dan sayur. Kekal cergas!
  • Jalani pemeriksaan Pap smear.
  • Dapatkan suntikan vaksin. Vaksin yang digunakan untuk mencegah kanser servik ada di pasaran. Ia mungkin sedikit mahal, tetapi budak perempuan seawal umur 9 tahun sudah boleh mendapatkan vaksin tersebut. Tanyalah pada doktor kamu mengenainya.
Keterangan lebih lanjut.... pergi ke SINI
Dan lebih lanjut.... Cari sendiri....

P/S: aku sendiri tak buat lagi....

12 comments:

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

tq for the good info...terutama ladies right...

honeylanz said...

dah pernah wat dah. ms tu wat yg full pakej. sekali scan breast cancer, n servik sekali. next buat 2011 lak ;)

maslinamansor said...

anje,
tq... untuk kongsingan kita bersama... :)

maslinamansor said...

has,
bagus la has... siap ambil full pakej.
betul2 aware... :)

zulkbo said...

salam mas..
saya aktive..nak cek
kat mana erkk??
he he...........

maslinamansor said...

waakumsalam zul,
errr.... hmmmmm.... errrr....

piewahid said...

slm ziarah mas...
zul tu ngade2..:D

maslinamansor said...

waakumsalam,
tau... :)

Sharinginfoz said...

thanks for the info.. really helpful..

Duit Tak Keluar, Akaun Potong

iphone atau I love u???

maslinamansor said...

sharinginfoz,
you are welcome... :)

Kancilbiru said...

alamak...belum...hahhaah

maslinamansor said...

nizaa,
aku pun sama... hehhe