Monday, April 5, 2010

Kenapa lauk2 kenduri hampir sama....?

Antara lauk2 yang dihidangkan....

1. Ayam Masak Merah



Pic from here

2. Daging Masak hitam



Pic from here

3. Dalca



Pic from here

3 menu nie selalunya menjadi menu wajib la mana2 kenduri....
(kenduri aku pun ada gak salah satu menu kat atas....)

Semalam mak abah dok berbincang pasal menu kenduri abang nanti....

Abah kata nak buat rebus daging dan bakar daging... pastu ada air asam tomato sikit.... (aduih... pecah air liur aku...)

Tapi berlainan ngan mak... mak nak buat masakan macam menu kat atas jer....
"Semua kenduri buat lauk tue...."

Abah suka daging rebus/bakat + air asam + sup + ulam + ayam masak merah.....

Mak suka ayam masak merah + danging masak hitam + dalca

Jadi pemenangnya.... aku sendiri pun tak tau...

8 comments:

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

sebab permintaan kot...mungkin kebanyakan orang yang datang suka makan lauk2 tu @ maybe dah jadi adat???he...he....terliur tengok gambo tu...sedapnyer

maslinamansor said...

anje,
mas pun ingat cam tue gak....

zulkbo said...

salam..
nama pun kenduri..jamuan untuk selera orang ramai dan kebiasaan orang ramai>>menu daging bakor tu memang sedap tapi santai sangat esuai untuk majlis kenduri berinai di malam hari..

maslinamansor said...

waakumsalam zul,
mas pun ingat cam tue gak... kalau buat untuk sampingan sikit2 ok gak kan...

mrs.ecam said...

ha ah ek lauk stendet la...tp kn smlm spupu hubby kawin die buat nsi ayam tau...pas 2 de desert buah2 ngan cicah yg d buat sndri..pas 2 de cendol n pulut itam...mmg licin...heeeeeee x pnah lg tngk kje kawin org msk nsi ayam...hekhek

maslinamansor said...

mrs.ecam,
wah... lain dari yang lain tue...

mrs shaifull said...

mas, akak vote menu abah, sbb menu mak tu dah selalu sgt, lgpun kalau pegi makan kenduri kan, kalau ada lauk yg menu cam abah tu, fuhhh balik tu siap blh teringat2 tersebut2 lg ngan mak kmiza, sedapnya lauk kenduri tadi kan.. :)

maslinamansor said...

kmiza,
terliur kan... :)