Tuesday, April 27, 2010

Apabila sudah berkahwin...?

Soalan yang aku nak tanya korang adalah selepas berkahwin, antara ibu sendiri dan ibu mertua... siapakah yang perlu didahulukan?

Sebabnya aku ada tengok drama (Elly Mazlein berlakon), dialog nya lebih kurang macam nie...

"Bila dah berkahwin, ibu suami jadi nombor 1, ibu sendiri jatuh nombor 2...."

Betul ker?

6 comments:

honeylanz said...

bg ppuan ibu mertua 1st. hmmm tapi tak tau nk komen mcm mn ;)

maslinamansor said...

kiranya betul la has...?

piewahid said...

salam mas,
org lelaki mesti lah ibu sendiri lebih utama sbb itu tuntutan agama tetapi xleh la mengabaikan ibu mertua. yg penting kesungguhan dlm mjaga kbajikan mereka (waa... formal ayat sy kali ni, kan?) hihihi..

zulkbo said...

salam Mas..
tanggungjawab seorang isteri pada suami selepas kahwin mengatasi segalanya..tanggungjawab seorang anak lelaki pada ibunya tidak akan putus sampai bila2..jadi sebagai seorang isteri.. ibu suami adalah ibu anda juga..ada hadis mengatakan(koi tak pasti yang mana??)jika dua2 panggil antara ibu mertua dan ibu kandung seorang isteri hendaklah dahulukan ibu mertua..wallahualam..

Sharinginfoz said...

pasal ibu tu tak tahu le tapi kalau suami dengan ibu memang suami.. hmmmmm apa-apa pun dah kahwin ibu kena ditreat macam ibu kita tapi yang mana satu kena lebih tak tahu le pula

maslinamansor said...

rumusannya...
Maknanya betul la, ibu mertua aka ibu suami akan menjadi no 1.