Monday, March 22, 2010

Korang rasa dah cukup ker...? mungkin korang salah....

Hari nie aku nak ungkap pasal ibubapa...

Rasa2 nya korang dah cukup ker balas balik budi kepada ibu bapa korang.... Bagi aku tak mungkin akan habis....

Kita kadang2 terkasar bahasa pada ibu bapa kita dan ada yang lebih lagi kasar iaitu kurang ajar....
Memang... ibubapa mana yang ajar macam tue kan... anak2 akan ingat kalau minta maaf lepas buat kesalahan... akan terhapus kesalahan tue.... kita mesti ingat, ada secebis luka juga akan tertinggal dihati mereka walaupun mereka memaafkan nya....

Ibu bapa keluarkan beribu2 ringgit dari simpanan mereka untuk anak mereka kawin.... ada mereka minta balik duit tue...? Tak kan, cuma berharap dapat melihat anak mereka bahagia saja....

Tapi sebagai seorang anak, ada ke ingat balik....
Lepas kawin.... hmmmm, xingat..... dah dapat kawin... 'aku xnampak apa dah... ingat bini/laki aku saja.... '(memang nk kena masuk longkang la....)

Ibu bapa dok habis kan duit nak hantar anak belajar tinggi2.....
Sudah nya bila berjaya, RM50 pun belum tentu anak akan kirim kat ibubapa nya....

Sengaja nak buat entry pasal pengorbanan ibubapa terhadap kita....
Nak ikutkan banyak lagi pengorbangan mereka terhadap kita....

Aku... mak abah masih lagi ada....
Ada macam2 nak balas jasa mereka..... tapi kadang2 mulut aku nie walaupun hanya jelingan macam menambah jer dosa aku kat depa....
Namun begitu... aku try to be a good anak for them...
Mula dah pandai berfikir dulu baru nak kuarkan kata2....

Ye la kan... aku pun seorang ibu jugak....

Aku... selepas kawin nie xpenah balas apa2 kat mereka...
Aku teringin nak bawa mak abah pegi jalan2...( guna duit poket kami sendiri)... kalau boleh tak mau mereka keluarkan sesen pun... kecuali la mereka nak shopping, itu takut aku lak tak terdaya.... (ukur baju sendiri yer...)

Korang macam mana....?
Apa yang korang balas balik budi kat parent korang.....?


p/s: sedekah2 lah Al-Fatihah kat parent yang dah tiada....
rerajinlah pergi ke kubur.... semoga mereka tenag disana....

p/s: bagi ibubapa yang buang anak.... entry nie bukan untuk anda....

8 comments:

honeylanz said...

masih belum cukup rsnye...tak terbalas jsa mak ayah tuh...sgt besar

maslinamansor said...

takan dapat balas sampai bila2 kot.... :) banyak sangat

zulkbo said...

salam..
mak dan ayah tak pernah mengharap wang ringgit anak-anak..cukuplah sekadar anak itu berbahagia..aman damai..tidak meminta wang ringgit dengan mak ayakh lagi serta di bebani beban jaga cucu bagi setengah orang..sesekali balik bawak cucu pasti mereka happy..call mak ayah selalu..tanya khabar..dan cepat pulang jika sakit demam jika dekat lah..itu mak ayah saya..

CT NORAMIZA said...

mas, betul sgt2 n3 ni, mcm manalah nak balas jasa sepenuhnya kan, mmg x terbalas sampai akhir hayat...

maslinamansor said...

zul,
mesti mak ayah zul bahagia mempunyai anak seperti zul....

Kancilbiru said...

tak terbalas rasanya..ibu bapa jarang nak mengatakan tidak pada anak...tapi anak selalu banyak alasan..

maslinamansor said...

kmiza,
sebab tue kita mesti menghargai mereka dari sekarang.... :)

maslinamansor said...

niza,
memang betul...mereka seboleh2 nya nak bagi kita keselesaan...