Friday, August 20, 2010

Yang tue pun nak membebel ker?

Semalam, pergi bazar ramadhan nak cari lauk buat berbuka puasa.

Jalan punya jalan, terjumpa la lauk sotong goreng. Macam sedap jer, aku tengok.

"Yer, adik... nak lauk apa?"

"Saya nak sotong tue"

"Sotong nie seekor RM 2.50. Yang besar sikit RM 3.00. Nak yang mana satu dik?"

Aku tergamam... Sekor sampai RM 2.50? Hairan gak aku, sotong sebesar ibu jari tangan aku nie harganya semahal tue... Lama la aku terpacak kat gerai makcik tue.

"Nak berapa dik?"

"Kau nak ke Mas?" Ayu aku lak tanya aku. Sebab nampak aku masih lagi dok kaku tanpa sebarang keputusan...

"Tak pe la makcik... Saya tak nak..."

"Biasa la dik.. sotong sekarang memang mahal... Cuba tengok gerai lain, sama juga... Bla... Bla... Bla...Bla...."
Panjang bebelan makcik tue. Sampai aku tak dapat tangkap apa yang dia cakap... Lagi satu sebab adalah aku masih dok terpikir kenapa mahal sangat sotong tue...

On the way dalam kereta, Aty kata,

"Makcik tue dok membebel pasal sotong tue punya la panjang, kuat lak tue. Aku perasan semua orang kat situ dok pandang kau jer masa tue "

"Yer ker? Aku tak perasan..."

Disebabkan aku teringin nak makan gak sotong, aku suruh Ayu drop kan aku kat Ong Tai Kim. Nak beli sotong. Aku beli hampir berbelas ekor juga la dan harganya hanya RM 4.95 sahaja...

Jadi kenapa mahal sangat yer...?
Tak apa la, aku anggap sotong makcik tue jual adalah sotong yang betul-betul freshhhhhhh....

Tapi satu jer pesanan kat makcik tue.... "Elloooooo, yang tue pun nak membebel ker?

14 comments:

Sharinginfoz said...

hmmmm, dah org tak nak beli senyap aja le, tak baik

Apa Orang Selalu Cari Kat Google?

Kancilbiru said...

ala....peniaga bulan posa cekik darah..amik kesempatan..tu yg malas nk p bazar...huhuhu

myz ramz said...

setuju ngan kancilbiru...memang cekik darah...sampai yang nak membeli ni tercekik dibuatnye...

Wansteddy Tales said...

kehkehkeh... sma kes dgn sya kena babaru2 ni. kemain lagi harga secuit daging masak rendang rm2.50. selamba je saya tanya berulang kali "apa? rm2.50?" sambil kerut2 muka xpuas hati. pastu blah xbeli padan muka. nk cekik darah sngt langsung jd rugi. tu pn lauknya belum tentu sedap. tah masak waktu bila >< agak2 la nk jual pn. nama pn bulan puasa sedekah sikit harga tu apa salahnya kan.

Wansteddy Tales said...

ps: secuit tu maksduku seketul je beb huhu... xberbaloi2 sekali baham belum tentu kenyang kukuku

Sitisifir10 said...

oo...tumpang bengang jugak kt org jual yg berleter kalau kita tak jadi beli...suka ati ai la duit ai... :P

lydzar said...

amboi kan main lg makcik jual sotong buat test suara nk masuk AF9..panjang berjela hahah!

mrs.ecam said...

ontah,...x bek tau makcik bebel2 time bln pose...org x nk bli kire bkn rejeki la kn....huhuhuhhu

Iena said...

ei, murahnya sotong... berbelas ekor rm4.90 jerk? kite beli 5 ekor 9 hengget lebey...

tp peniaga PaRam mmg cekik darah! x sedap lak tu! jauh sedap msk sendiri kan!

Damia Aleesya & Damia Ayunie said...

pernah gak kena...seekor sotong bakar sampai RM8...huhuhu...baik masak sendiri jer lah...

zezebel said...

Hahahahahaha....
Mungkin dia tangkap sendiri kot sotong tu?
Ala.., hak kita sebagai pengguna, kalau rasa harga mahal sangat, jangan beli.

Fieza79 said...

mahal gila sotong tu...ntah knp la makcik tu jual hrga gitu...nk untung lebih agaknya...last2 langsong org tk beli..!

Iela Fazielah said...

sabaq no.... biaslah.. cekik darah.. baik masak sendiri je

azzey said...

Mas: bese le org tua memebebel kan....tp x patut dia cam gtu....x leh paksa org beli. Hak kita la nk beli ke x.....