Wednesday, June 23, 2010

Kentalkan diri sebelum hendak menjaga anak buangan...

Rasanya memang banyak kes buang bayi kebelakangan ini. Walaupun pelbagai kempen dijalankan tapi kalau hati tue memang nak buang- dibuang juga... Cuma buang-buang tue antara mati atau tidak saje bayi itu...

Sememangnya ramai yang berkata kalau tak nak bayi itu, serah lah kepada yang mahu. Malahan aku sendiri sudi menerima bayi tersebut..
Tapi yang mahu itu pun dapatkah membesarkannya seperti anak sendiri di kemudian hari...? Pekara ini juga harus dibicarakan.

Sejahat-jahat budak itu jikalau anak kita sendiri, orang tak akan kisah. Cuba kalau bukan anak sendiri...?

Mulut ini jikalau jenis memang jenis lepas cakap... mesti menghamburkan kata-kata menyakitkan hari.

"Wei, anak terbuang... tak sedar diuntung...!!!"

"Nie mesti ikut perangai mak bapak kau kan... kurang ajar!!!!"

Percaya atau tidak, akan ada yang bercakap sedemikian. Percayalah. Ini alam realiti...

Aku tak kata, "kalau macam nie tak payah bela la bayi tue". Oh, tidak...
Seharusnya kita menjaganya. Dan tetapkan diri sendiri supaya kuat dan kental dari segi mental emosi.



Hendak menjaga dan mendidik anak sendiri pun memerlukan kesabaran yang tinggi. Inikan pula bukan anak sendiri. Kerana mereka lagi mempunyai hati yang sensitif dari orang lain...

p/s: Aku masih inginkan bayi-bayi yang sesiapa taknak tue....

7 comments:

lydzar said...

setuju sangat..takut tak terjaga pulak amanah yg serupa itu

maslinamansor said...

lyzdar,
takut tersia2 pula amanah itu...

Sharinginfoz said...

memang betul

donnyien said...

Salam sahabat,
Kalau tak mau bagi kat aku..

Kancilbiru said...

betul tu....kna pikir long term....

zulkbo said...

salam..
setuju apa kata aok mas
memang tak mudah..tapi jika ada
mungkin dugaan Allah semuanya..

mamasue said...

tu lah,ada gak terpk gitu...kang klu marah terlebih2, takut terkeluar pulak ayat2 tak patut...