Wednesday, June 9, 2010

Aku menantu kesayangan...

Selama hampir 2 tahun aku kahwin. Aku rasa tak pernah aku masak kat rumah mak mertua... Setakat tolong potong-potong bawang, bersiang ikan, potong sayur tue boleh la serah kat aku. Tapi bila bab masak, aku jadi tak rela...

Mak mertua pandai masak... tambah-tambah lagi kalau gulai... Perhhhh!!!! Ada lak sambal tumbuk tue... Mak sendiri pun tak leh tanding...

Mungkin sebab mak mertua pandai masak, so aku mengambil langkah "sedar diri"... Kang aku masak, tak cukup garam gula.... Aku pulak memang dalam masakan aku tak pakai Ajinamoto. Sebabnya aku tak tau sukatan banyak mana nak letak. Lagipun stail aku masak jenis jarang rasa dulu... Aku letak jer garam... terus angkat hidang... Paksa rela, kena la makan terus... sedap atau tak...

Yang sekutu ngan aku hanya mak dan abang. Sebab mak dan abang makan tawar... "Hantu" sayur 2 beranak tue...

Kalau aku balik rumah mertua, aku dilayan macam anak kesayangan...
Korang nak tau "konsep" mertua aku...?

Depa lebih sayangkan menantu lebih daripada anak sendiri.... Kalau depa dengar jer yang anak depa marah isteri atau kurang ajaq ngan suami... Comfirm, anak depa kena marah dulu walaupun pada hakikatnya menantu yang salah... tapi kalau cucu depa kena marah... Sah-sah anak menantu depa yang kena....


Sebab tue bila aku balik, bila makan jer mertua panggil... bila masak, mertua aku masak diam-diam... Tau-tau dah siap... hehehe... ( ker sebab tau yang aku tak pandai masak...?)

Dan part paling best... aku jer mertua panggil makan, siap hidang bagai....Ipar dan biras sendiri hal. Kalau lapar makan... No panggil-panggil...

Ehhh... Jangan kata mertua aku berat sebelah lak. Mungkin sebab aku jarang balik, duduk jauh diperantauan... mertua layan aku dengan baik sekali... Tapi kalau dah duduk lama macam aku cuti tanpa gaji tahun lepas... layanannya sama. Biras ker, anak ker... ipar ker... tak dak lebih kurangnya....


Korang punya mertua, ok tak?

6 comments:

mrs.ecam said...

mertua aku sme cam mertua ko...lyn aku sbgai nantu ksygan sbb aku jrng blk plus somi aku adalah ank ksygan die sbb lelaki tunggal dlm kluarga....so blk kg order jek nk mkn pe..kompom mk mntue mskkn...lalalalalala

mamasue said...

suke nye entry nih...aku pun lbh kurang...tp mertua aku bg je aku masak, diorg tu telan je...mak sendiri tak bg masak sbb nt takut dapur kotor.aku tak kisah,mana2 mode pun aku blh...mmg mertua aku tau aku ni tak secekap mana,potong mangga pun byk isi dr kulit yg aku buang...hahahaha

Sharinginfoz said...

yang penting keluarga bahagia kan

cheqna said...

dalam proses mencari mertua..kehkehkehkeh

zulkbo said...

salam ziarah..
moga anda ceria dan
sihat selalu..
bertuahnya badan..
جزاك اللهُ خيراً‎

Lagenda said...

erm..sy plak, klu time sy balik umah mak mertua, sy yang menyinsing lengan masak kat umah sbb...dirang nak sy masak. mgkin sbb jarang balik kmpg..lgpun bapak mertuaku sgt suka masakan sy. so..sy kira sbg 1 penghormatan la buat sy bila ada org suka makan hasil tgn sy