Wednesday, May 26, 2010

Apa yang lain nya dulu dengan sekarang...?

Masa 90-an... (zaman aku)

Kalau salah jawab... kena berdiri atas kerusi, jalan itik, conteng muka... (banyak gila aku kena conteng)

Kalau nakal... Kena cubit (sampai lebam pun ada), tarik sideburn (pernah kena tak... try la, suruh mak korang tarik....)

Kalau datang lewat.... kena denda (kutip sampah... masa nie enjoy gak sebab tak yah masuk kelas...)

Kalau hisap rokok... kena rotan (depan perhimpunan. Anak cikgu pun tak terkecuali kena...)

Kalau buat 'projek'... kena gantung..... gantung sekolah...



Masa sekarang

Aku tak tahu apa denda-denda yang budak sekarang nie dapat. Nizam masa dulu sekolah pun nakal juga... Hisap rokok... siapa tak kenal dia kat sekolah tue....

Ponteng sekolah... aku dan family pun tak tahu dia pergi mana. Tahu-tahu jer, dapat surat kena tunjuk sebab.

Kena rotan... aku rasa dia bagi tahu aku jer sebab dia tak mahu babitkan mak abah.
Kena denda sebab tak buat kerja sekolah dah normal bagi nizam dan aku.


Tapi aku tak faham bila ada situasi dimana pelajar dipukul sampai berdarah. Adakah guru tersebut seorang yang panas baran atau pelajar itu sendiri yang teramat nakal, kurang ajar?

Bila ada kes pelajar dipukul sampai berdarah... datang pula isu guru dipukul oleh sekumpulan pelajar.... Semacam kes-kes ini berantaian...

Samalah isu saman-menyaman. Kalau sampai trauma, memang layak lah korang menyaman tetapi bila sampai lebam sikit sahaja korang nak menyaman juga... memang tak patut...



Satu lagi aku tak faham adalah buli... Dari mana asal usulnya buli membuli?
Sejak dari sekolah rendah sampai la aku belajar kat Politeknik, aku tak pernah kena buli. Walaupun aku pelajar senior tapi tak pernah teringin nak membuli sesiapa.

Ke sebab aku tak pernah kena buli aku tak rasa nak membuli?


p/s: Tepuk dada, tanya lah hati....

p/s/s: Lagi best bila ada orang yang merakam 'adengan-adengan' itu... Korang dah tak de keja ker?

10 comments:

mrs shaifull said...

budak sekarang dah pandai macam2 kan mas, tp bila bab cikgu pukul budak sampai pekak, pecah gegendang telinga, takutnya kalau anak kita jadi camtu, pihak sekolah takat minta maaf je, yg anak org tu pekak sapa nak jawab?

Sharinginfoz said...

memang jauh bezakan dulu ngan sekarang, lagi mencabar

maslinamansor said...

kmiza,
takut gak pasal tue...
Masa pukul tue hati perut tak tahu depa letak kat mana...

maslinamansor said...

sharinginfoz,
lagi maju

kak ina kl said...

salam..macam mana bdk skrg tak naik muka..ibubapa terlampau beri muka..naik lemaklah bdk-bdk skrg..


alamak..dah ambil ek..ingat nak ambil semalam ..tapi tak sempatlah pulak.

Kancilbiru said...

budak2 sekarang macam2 hal...

touyakaruma said...

budak zaman sekarang nak tunjuk samseng tapi kena rotan ngadu kat mak

maslinamansor said...

kak ina,
salah satu sebab tue...

maslinamansor said...

nizaa,
lebih pandai kot...

maslinamansor said...

touya,
betul2... akak sokong